Cafe Developer

مختص علاقمندان به کامپیوتر

مختص علاقمندان به کامپیوتر

تاریخچه جاوا

جاوا در سال 1991 توسط جمیز گسلینگ، پاتریک ناوتون، کریث وارث، اد فرانک، مایک شریدان در شرکت سان میکرو سیستم بوجود آمد.

طراحی و تولید اولین نسخه کاربردی این زبان 18 ماه به طول انجامید. این زبان در ابتدا oak یا بلوط نام داشت که در سال 1995 به جاوا تغییر نام داد.

 

از پیاده سازی اولیه در سال 1192 و تا انتشار اولین نسخه  جاوا در سال 1995 افراد بسیاری شرکت داشته اند. بیل جون، آرتور ون هاف،جاناتان بپین، فرانک یلین، و تیم لایندوهولم از جمله معروف ترین افرادی بودند که در این پروژه شرکت داشته اند.

 

یکی از دلایل موفقیت جاوا جای دادن برخی دستور های زبان های سی و سی++ در خود است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

همچنین دارا بودن قابلیت های مختلفی از جمله قابلیت حمل پذیری ، امنیت ، ساده ، شی گرایی، چند گره ای ، تفسیر شده ، کارایی بالا ، توزیع

پذیری و پویایی از جمله خواص مهم جاوا هستند که ما دو مورد از مهمترین ها را بررسی میکنیم.

 

امنیت

 

همانطور که میدونید وقتی شما یک برنامه رو از اینترنت دانلود می کنید اون ممکنه آلوده به انواع ویروس باشه و با یه جستجوی محلی توی کامپیوتر شما به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنه. اما وقتی شما یک برنامه جاوا رو دانلود میکنید اون برنامه فقط و فقط به قسمت محیط اجرای برنامه اجازه دسترسی داره ، در نتیجه امنیت بسیار بالاتری نسبت به بقیه زبان های برنامه نویسی داره (اگر دوست داشتین توی قسمت نظرات بگین تا بیشتر بشکافیم این مسئله رو).

 

 

 

قابلیت حمل

 

همانطور که میدونید ما توی جهان سیستم های کامپیوتری مختلفی داریم که هر کدوم از اونها ویژگی های مختلفی دارن از جمله معماری پردازنده ، سیستم عامل و ...

حالا شما فکر کن اگر یه برنامه میخواید بنویسید که همه بتونن از اون استفاده کنن باید نسخه های مختلفی از اون برنامه رو بنویسید بلکه همه بتونن استفاده کنن. حالا فکر کنید که مدیریت اون نسخه ها امنیت و ... چقدر سخت میشه ! (عملا برنامه نویس جر میخوره حالا اگر که بودجه سازمان کم باشه که ... )

جاوا اومده یه ابتکار عمل به خرج داده که به اون جادوی جاوا میگن (ByteCode).

در زمان کامپایل شدن برنامه توسط کامپایلر خروجی اون قابلیت اجرا نداره بلکه یک شبه کد بهینه شده تولد میشه که به اون بایت کد (ByteCode)

میگن. حالا اون بایت کده هدفش اجرا توی ماشین مجازی جاوا هستش. تبدیل برنامه ها به بایت کد اجرای اونها رو بر روی سیستم های مختلف ساده تر میکنه . دلیلش هم وجود jvm برای انواع سیستم هاست. در حقیقت شما فقط نیازه که RunTime Package داشته باشید.

 

اما من چرا انتخابش کردم؟

 

من سابقه کار با زبان های مختلفی رو دارم (نه به صورت خیلی حرفه ای) ولی خب یک روز تصمیم گرفتم که برای ادامه کارم توی بخش برنامه نویسی موبایل زبانی رو انتخاب کنم . طبق تحقیقاتی که کردم در اون زبان فقط به دو زبان میشد برای موبایل برنامه نویسی کرد که من جاوا رو انتخاب کردم. خب واقعیت این بود که این اطلاعاتی رو که امروزه درباره زبان جاوا دارم ، اون موقع نداشتم. اما بعدا که عمیق شدم توی این زبان دیدم چقدر قابلیت های جالبی داره و چقدر به راحتی میشه از اون برای انجام کار های مختلف استفاده کرد. مخصوصا چیزایی که رو که دوست داشتم (مثل هوش مصنوعی و ...) همچنین دوست داشتم یبار بنویسم و همه جا بتونم اجرا کنم . خب من تا اینجا زبانی رو پیدا کرده بودم که قطعا اکثر کار های منو پوشش میداد. پس تصمیم گرفتم که عمق بشم توش. اما وقتی عمیق شدم دیدم این زبان هم خالی از ایراد نیست ، همچنین یادگیری اون توی ایران مستلزم هزینه زیادیه و منبع خیلی خوبی وجود نداره. پس تصمیم گرفتم یک زبان سطح بالا تر رو هم در کنارش یادبگیرم ولی خب هنوز استارت نزدم. اما اما حتما در کنار جاوا پایگاه داده اوراکل رو هم یادبگیرید. چون زوج بسیار قدرتمندی هستن.

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی